W wymianie wyjazdowej „Od Tatr do Bałtyku” brało udział 32 uczniów i trzech opiekunów oraz dyrektor szkoły pani mgr Wiesława Kaszubowska. Wspierając wieloletnią wymianę młodzieży szkół z miast partnerskich, Władze Miasta Sopotu sfinansowały wynajęcie autokaru, którym młodzież udała się do Zakopanego. Plan wymiany przygotowali wspólnie nauczyciele współpracujących ze sobą szkół. W dniu przyjazdu młodzież odwiedziła Centrum Edukacji Przyrodniczej Tatrzańskiego Parku Narodowego. Była to edukacja w nowoczesnym wydaniu. Niekonwencjonalne zdobywanie wiedzy zapewniają między innymi: kino 4D, największa w Polsce makieta Tatr i sala odkryć.

W drodze do szkoły obejrzeliśmy kompleks naturalnych skoczni narciarskich, uwagę wszystkich przykuła Wielka Krokiew. Na miejscu przywitał nas dyrektor szkoły pan mgr Marek Donatowicz oraz nauczyciele i uczniowie, którzy odwiedzili Sopot w czerwcu. Obejrzeliśmy pięknie wyremontowaną szkołę oraz fantastyczne nowe boisko tartanowe z siłownią, dumę tutejszego liceum. Następnie pani Katarzyna Chowaniec-Trebunia, nauczycielka i zakopiańska pasjonatka historii, oprowadziła nas po Starym Cmentarzu na Pęksowym Brzyzku, gdzie pochowani są zasłużenia dla miasta Zakopane i Tatr: ratownicy tatrzańscy, poeci i pisarze, malarze związani z kulturą Tatr i miasta Zakopane np. Kornel Makuszyński, Helena Marusarzówna,Kazimierz Przerwa-Tetmajer. Jest tam również symboliczny grób Witkacego. Na uwagę zasługują piękne rzeźby zamiast typowych nagrobków. Na zakończenie wieczorny spacer po Krupówkach.

Następnego dnia odbył się spływ tratwami po Dunajcu. Odwiedziliśmy też Zamek w Nidzicy. Towarzyszyła nam nauczycielka z liceum zakopiańskiego pani Marcjanna Borkowska . A wieczorem przyszedł czas na gry i zabawy sportowe w sali gimnastycznej gościnnego liceum.

Kolejny ciekawy dzień dla niektórych okazał się wyzwaniem. Wybraliśmy się z przewodnikiem tatrzańskim i młodzieżą zakopiańską na Halę Gąsienicową. Daliśmy radę, a przewodnik pokazał nam piękno Tatr. Zaś wieczorem obejrzeliśmy spektakl „Wiśniowy sad” w Teatrze Witkacego. Sztuka fantastycznie wystawiona, a młodzież zachwycona.

Powoli zbliżaliśmy się do końca pobytu. Zostały nam do odwiedzenia Muzeum Jana Kasprowicza, Muzeum Stylu Zakopiańskiego w Willi Koliba i Galeria Władysława Hasiora. Pod wieczór uczniowie zaprzyjaźnionego liceum wraz z nauczycielami i dyrektorem szkoły zorganizowali wieczór góralski. Młodzieżowy zespół folklorystyczny przedstawił tradycyjne instrumenty oraz zaprezentował muzykę i tańce górali podhalańskich. Śpiewem i tańcem zachwyciły nas także uczennice I Liceum z Zakopanego. O tradycyjnych strojach górali podhalańskich ciekawie opowiadała pani Katarzyna Chowaniec-Trebunia. Atmosfera spotkania sprzyjała integracji młodzieży sopockiej i zakopiańskiej. Tym bardziej, że każdego dnia towarzyszyli nam uczniowie z zakopiańskiego liceum.

Czas wyjazdu ale jeszcze przed nami wizyta w Kopalni Wieliczka oraz krótkie zwiedzanie Krakowa. Przygotowana dla młodzieży gra miejska, pozwoliła uczniom poznać historię Sukiennic, Bramy Floriańskiej, Kościoła Mariackiego i Kościoła Franciszkanów.

Wszyscy wrócili bardzo zadowoleni i pełni pozytywnych wrażeń. Mamy nadzieję, że wymiana „Od Tatr do Bałtyku” pozostanie na kolejne lata elementem znakomitej współpracy obydwu miast partnerskich: Sopot i Zakopanego.

Zakopane 1

ul. Książąt Pomorskich 16-18
81-749 Sopot

tel/fax: 58 551 14 93
email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.